support blog ^^

Monday, January 30, 2012

Liga Inggeris & Malaysia

Seperti kita tahu bolasepak adalah sukan no. 1 di malaysia, jadi tidak hairanlah penuh sekali kedai2 mamak yang beroperasi 24 jam serta kedai2 makan (selain mamak) yang ada astro. Juga kita patut tahu Barcalys Premier League atau BPL adalah liga luar yang paling diminati rakyat Malaysia...antara yang terkenal adalah Manchester United, Chelsea, Arsenal, Liverpool dan tak lain tak bukan IAITU KUASA BPL 'MANCHESTER CITY'.





Tapi bukanlah aku nak cerita tentang pasukan2 yang sudah terkenal itu tapi aku mahu cerita tentang kelab yang ada kaitan dengan Malaysia...kita dapat lihat pasukan Queens Park Rangers memakai jersi Air Asia (away) dan Malaysia Airlines @ MAS (Home) yang dimiliki sepenuhnya oleh Tony Fernandes (pemilik Air Asia), safee sali juga pernah dikaitkan akan bermain dengan QPR...Aston Villa memakai jersi Genting...kedua-duanya bermula musim 2011/12 ini...memang kelihatan kedua-dua kelab mengalami kesukaran untuk kekal di BPl musim..apa2 pun aku berharap keduanya mampu kekal di dalam Liga musim ini.





Di liga Championship kita ada Cardiff City yang di miliki oleh usahawan malaysia iaitu Dato' Chan Tien Ghee..kini menghuni tangga ke-4 liga, tapi musim lepas Cardiff hampir2 layak ke BPL tetapi dikecewakan di peringkat playoff...akan tetapi musim 2011/12 mungkin akan terpahat sebagai kenangan manis buat peminat2 Cardiff di selauruh dunia di atas kejayaan Cardiff layak ke final piala liga bertemu Liverpool di Stadium Wembley pada 27 ferbuari nanti...syabas Cardiff City ! aku juga tumpang bangga sebagai rakyat Malaysia atas kejayaan ini walaupun aku peminat Man City ^_^...juga khabarnya sebelum ini ingin mengambil Safiq Rahim dan Safee Sali tapi atas sebab ranking Malaysia yang agak corot juga maka di lupakan hasrat itu dan atas standard bola di sana yang tinggi...tapi baru2 ini pemain muda sensasi Malaysia iaitu Nazmi Faiz Mansor pula di kaitkan akan ke sana..sama2 kita nantikan sebab Nazmi masih berumur 17 tahun, mungkin ada peluang lagi.





untuk norwich city pula walaupun pada musim 2011/12 di taja AVIVA tapi Proton pernah menaja jersi mereka pada tahun 2003-2006 (lihat gambar di atas) tapi sayangnya mereka hanya kekal semusim saja di English Premier League @ EPL (sebelum ditukar nama kepada BPL) pada musim 2005/06...

Apa pun sekalung tahniah kepada semua syarikat serta individu dari Malaysia yang sudi menaja kelab2 di sana, memang sukar sebab persaingan liga di sana yang hebat serta perlukan kewangan kukuh tapi kerana mereka ini membawa nama Malaysia ke persada dunia...MALAYSIA BOLEH !!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CoMe To Me !!!

RaNK BLoG

LaTeST ZaCKFooTeRS !!!!